Рецепт на мільйон: SEO для магазину кондитерських товарів

Вхідні дані по проекту:

  • Сайт: la-torta.ua.
  • CMS: Opencart → Хорошоп.
  • Тематика: Інтернет-магазин кондитерського приладдя та інгредієнтів.

Що зробили:

  • Зберегли та розвинули раніше закладений успіх.
  • Переїхали на нову CMS і нічого не зруйнували.
  • Більше 1 000 000 органічних переходів за рік.​

Історія співпраці

Співпраця з компанією La-Torta розпочалася у 2017 році. За відносно короткий час нам вдалося перетворити невеликий інтернет-магазин на лідера ніші в Google Пошуку. 

Після цього ми регулярно проводили комплексні роботи: масштабували досягнуті результати, адаптувались до оновлень пошукових алгоритмів, відстежували дії конкурентів, тестували гіпотези і, в цілому, прагнули відповідати вимогам зростаючого бізнесу. Кілька ключових елементів виконаних робіт:

  • Розширили аналізовану семантику до 4 000 ключових слів.

  • Удосконалили перелінковку категорійних сторінок.

  • Замінили загальний формат файлу sitemap.xml на розділений по групах сторінок.

  • Покращили шаблон картки товару, додавши відгуки з відповідною мікророзміткою, блок акційних товарів і реалізували різні шаблони автогенерації метатегів / атрибутів зображень.

  • Провели роботу над покращенням оцінок по Core Web Vitals та швидкості завантаження основних шаблонів сторінок.

  • Контроль величезного асортименту каталогу, в який входить:

    • закриття від сканування безперспективних категорій,

    • чистка товарів з тривалим статусом «немає в наявності»,

    • розширення асортименту окремих сторінок через присвоєння товару кількох категорій для відображення.

  • Постійна робота з категорійними текстами та текстами для окремих пріоритетних товарів. Зміна підходу в роботі з контентом на українській мові — від автоматизованого перекладу до повноцінного копірайтингу і оптимізації текстів.

Насправді, по даному періоду співпраці можна було б написати кілька окремих кейсів по роботах і результатах, але вони не виходили б за межі перерахування стандартних SEO-шних завдань. Тому, далі зосередимося на причинах написання вже нової статті.

Критичний виклик проекту

Після тривалої роботи над проектом, ми досягли межі технічних можливостей платформи OpenCart без вкладення серйозних коштів у технічну доопрацювання. Крім того, застарілий дизайн і обмежена функціональність почали негативно позначатися на залученості користувачів і знижували рівень лояльності до бренду.

Головна сторінка у 2023 році

​Розуміючи необхідність змін, ми почали шукати потенційні ключові точки росту на новому етапі розвитку проекту. Одним із напрямів для цього була зібрана аналітика по конкурентам з 2017 року. Ми систематично відстежували їх сильні і слабкі сторони, вивчали нестандартні рішення і, в цілому, динаміку розвитку і падіння.​

В останні роки особливо помітно, як деякі з ключових гравців зробили ставку на редизайн і розвиток додаткових точок входу на сайт — наприклад, через створення і розширення розділів з рецептами.

Не розписуючи деталі наших планів, визначаємо два основні вектори розвитку проекту:

  • Підбір нової CMS та грамотний переїзд на неї.
  • Створення блогу та роботи в ніші кулінарних рецептів.

Переїзд інтернет-магазину на нову CMS

На момент постановки задачі CMS OpenCart вже нагадувала умовного Франкенштейна — з безліччю сторонніх модулів, інтеграцій з зовнішніми сервісами та власними доопрацюваннями. Впровадження значних покращень стало практично неможливим без додаткових перевірок та «допилювань» на ходу, щоб не порушити крихку рівновагу цієї конструкції.

Впровадження нового дизайну вимагало повного демонтажу всіх надбудов платформи та пересборки кастомізацій з нуля — вже з урахуванням майбутніх інтеграцій та оновленого функціоналу. Тому, ми вирішили шукати абсолютно нову платформу, щоб вона враховувала:

  • Потреби клієнтської сторони в адмініструванні.
  • Мала широкий функціонал інтеграцій додаткових сервісів.
  • Відповідала нашим SEO-вимогам.

Що вибрали?

Спираючись на наш досвід в інших проектах, оптимальним рішенням для конкретно наших завдань виявився Хорошоп. Його головний мінус — шаблонізованість: це хмарна платформа, і розгулятися з кастомізацією тут особливо не вийде. Але, нам це і не було потрібно — практично весь функціонал, який ми доопрацьовували на попередній CMS, вже йшов «з коробки» в Хорошоп. Після обговорення всіх плюсів і мінусів всередині команди і з клієнтом, ми приступили до створення нового сайту, поки старий продовжував паралельно працювати.

Створення сайту

Початковим етапом був вибір шаблону магазину з доступної бази дизайнів. Після внутрішніх обговорень вибрали найбільш оптимальний варіант і перейшли до двох етапів його доопрацювання:

  • Технічний. Підбір складових елементів окремих шаблонів сторінок (головна, категорія, товар), а також наскрізних блоків (хедер, футер).
  • Візуальний. Дизайнер клієнта на основі брендбука складає побажання по кольоровому оформленню дизайну магазину.

З цими двома файлами ми звернулися до служби підтримки платформи, де в кілька ітерацій правок нам реалізували кінцевий варіант відповідно до наших вимог.

Структура каталогу

Переносити структуру каталогу зі старого сайту «один в один» ми не планували — у неї були свої проблеми. По мірі попереднього розширення асортименту логіка побудови категорій втрачалась, і все більше нагадувала хаотичну забудову міста без генплану. Тому було прийнято рішення повністю переробити структуру каталогу з нуля — з акцентом на актуальний асортимент і загальне бачення його організації. Також у нову структуру увійшов новий формат сторінок по окремим брендам.

Після етапу узгоджень і внесення правок на основі побажань клієнтської сторони, ми приступили до створення нової структури каталогу на новому сайті. Ключові моменти завдання:

  • Коректно перенести структуру вкладеності та розміщення в навігації.
  • Перенесення URL-адресів оригінального сайту.
  • Перенесення метатегів, заголовків і текстів для двох мовних версій.

Невеликий фрагмент кінцевого файлу структури, загалом закладалося понад 400 найменувань (категорії, бренди, сторінки магазинів у регіонах):

Наповнення сайту

Далі ми перейшли до решти наповнення сайту: брендування, заповнення сервісних сторінок, додавання контактних даних, банерів, іконок категорій, відгуків та іншого контенту. На цьому етапі перед нами вже з’явився фінальний вигляд нового магазину — помітно сучасніший та чистіший порівняно зі старим сайтом.

Перенесення товарів

В ідеальних умовах Хорошоп надає опцію самостійного експорту товарів зі старого сайту. Однак через складні нашарування в попередній CMS у технічної підтримки виникли труднощі з перенесенням. В результаті нам довелося підготувати технічне завдання для нашого розробника на парсинг товарів, щоб сформувати коректний файл експорту, що включає такі дані:

  • URL-адреса.
  • Артикул.
  • Назва.
  • Зображення.
  • Текст опису.
  • Ціна.
  • Наявність.
  • Всі категорії, в яких розміщується товар.

І вже з готовим файлом слідує відносно нескладна процедура завантаження файлу в адмін-панелі Хорошопа. Товари на сайті готові.

URL-адреси нового сайту

При роботі над новим сайтом ми намагались звести до мінімуму кількість майбутніх редиректів. З цієї причини, нам довелося вносити правки в стандартну для платформи структуру підпапок мовних версій в URL. В результаті ми отримали повне співпадіння URL-адрес для категорійних, товарних та сервісних сторінок. Редиректи застосовувались тільки в окремих випадках, типу необхідних змін у структурі каталогу відносно старого сайту.

Скрипт вибору мовної версії користувачем

Перед запуском сайту залишився фінальний штрих. У зв’язку з вступом в силу закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» було прийнято рішення реалізувати скрипт, який при першому відвідуванні сайту показує користувачеві поп-ап з вибором мовної версії. Після здійснення вибору, дані про бажану мову зберігаються, і при наступному відвідуванні сайту він буде відкриватися в останній вибраній мовній версії.

Святковий реліз

До завершення всього комплексу робіт ми підійшли якраз до завершення календарного року. Попереду нас чекав короткий період спаду активності в післяноворічні дні — ідеальний час для релізу. Вранці другого січня, перехрестились, видихнули і в налаштуваннях реєстратора доменів вказали name-сервери на хостинг Хорошопа. Переїхали.

Результати після переїзду

В цілому, ми переїхали легко і без особливих коливань у позиціях заміряної семантики. Оновлені сторінки стабільно сканувались без жодних проблем з індексацією чи відкатами позицій. Для наочності, вже відобразимо результати до кінця року, після переїзду для деяких трафікових груп запитів.

Головна сторінка
Форми для випічки
Харчові барвники

​Головну задачу по самому процесу переїзду ми виконали — не зламати те, що вже працювало раніше. А позитивна динаміка по частині кластерів запитів — це приємний бонус, який підтверджує, що все було зроблено правильно.

SEO-просування кулінарного блогу

Після завершення етапу переїзду та виконання супутніх завдань — контролю процесу сканування та індексації нового сайту, відстеження позицій по ключовим запитам та аналізу даних в Google Analytics — ми перейшли до наступного етапу плану: розвитку напрямку кулінарних рецептів.

Ніша кулінарії в українському сегменті Google

Пошукова видача ніші рецептів в Україні характеризується кількома основними складовими:

  • Профільні сайти з рецептами. В цю категорію входять платформи, засновані на особистому бренді кухаря, а також численні безіменні блоги, орієнтовані на залучення трафіку та монетизацію через AdSense (або інші рекламні мережі). Останні часто відрізняються низьким якістю текстів, відсутністю експертності та надмірною кількістю рекламних блоків.

  • Тематичні розділи новинних ресурсів (часто винесені на піддомен). Їх рецепти виділяються великим обсягом тексту та безліччю варіацій страв на одній сторінці. Якість текстів з точки зору копірайтингу вища, ніж у першої категорії, однак знайти дійсно корисну та конкретну інформацію, яка відповідає на запит користувача, важко.

  • Сайти .ru зони. Часто недоступні для відвідування користувачами з України.

Додатково існують і інші представники ніші, однак тут ми виокремлюємо найбільш типові. В цілому, рецепти вважаються відносно простим трафіком для залучення, що часто негативно позначається на загальній якості пошукової видачі та корисності контенту для користувача.

Планування списку рецептів

Першим етапом розвитку кулінарного блогу стало формування контент-плану. Початковий список страв для публікацій відбирався за трьома ключовими критеріями:

  1. Відповідність ніші магазину (все для кондитера).
  2. Пошукова частотність та рівень конкуренції по семантиці.
  3. Наявність додаткового контенту, зокрема відео, які клієнт раніше створював для свого YouTube-каналу.

Також, додатково враховувалися результати наших експериментів з рецептами на старому сайті, коли фактично був відсутній окремий розділ блогу.

Вимоги до контенту

Наша задача — не лише залучити додатковий трафік в магазин, але й справді дати корисний контент. Проаналізувавши нішу, ми вибрали для себе оптимальну стратегію: спочатку — максимум користі для користувача (інгредієнти та покрокове приготування), а вже потім можна «гратися» в «оптимізацію» — додаючи блоки типу частих помилок, лайфхаків та цікавих фактів про страву. На жаль, без такої «води» не обійтися — вона до сих пір працює, хоч би як запевняли у зворотному балакучі голови з прес-служб Google Пошуку.

Також важливу роль відіграють універсальні правила оптимізації інформаційних статей, серед яких:

  • Унікальність тексту;
  • Співвідношення обсягу тексту та його реальної користі для читача;
  • Логічна структура з використанням заголовків h1-h6;
  • Марковані списки та таблиці при необхідності;
  • Розумна оптимізація ключовими словами без переспаму;
  • Наявність медіа-контенту (фото та відео).

Мікророзмітка Recipe

Ключова особливість роботи з рецептами — це мікророзмітка Recipe. Після її реалізації одним з бонусів стало потрапляння наших рецептів в так звану «галерею рецептів» Google. Це окремий блок в пошуковій видачі, який відображається над основними результатами і містить картки з фото, назвою страви, часом приготування та рейтингом.

Поява рецепта в галереї значно підвищує його видимість і клікабельність. Користувач відразу бачить візуально привабливу картку, а не просто посилання з заголовком. Для цього в мікророзмітці сутності Recipe за словником schema заповнюємо всі можливі поля: інгредієнти, кроки приготування, час, порції, калорії тощо.

Галерея працює як потужний трафікогенератор — особливо на мобільних пристроях, де візуальний елемент вирішує все. В результаті за останній рік через «галерею рецептів» ми привернули більше 300 000 переходів:

Це найбільш вагоме джерело переходів для всього блогу. Але потрібно розуміти, що без всіх раніше описаних задач, ми б просто не потрапляли на трафікові позиції цього блоку видачі. Мікророзмітка без якісного та оптимізованого контенту сама по собі нічого не дасть.

Рецепти українською

Аналізуючи конкурентів в ніші, ми звернули увагу на очевидний тренд, який почався з 2022 року — зростання інтересу до рецептів на українському.

Наприклад, візьмемо історію загального запиту «рецепт українською» за останні п’ять років у Google Trends:

Оскільки українська версія сайту була реалізована ще на старій платформі, її логічно перенесли і на нову. Однак постало більш амбіційне питання: як використати цей тренд по максимуму і не просто дублювати контент українською, а витискати максимум користі.

В результаті проведеного аналізу був сформований наступний план дій:

  • Підбирати страви для рецептів з урахуванням потенціалу трафіку українською мовою.
  • Відмовитись від просто перекладу на користь написання оригінального тексту відразу українською або його якісної адаптації з урахуванням нюансів семантики.
  • Використовувати пошукові запити з хвостом «рецепт українською».

Трохи детальніше зупинимося на останньому пункті. Google Пошук не завжди коректно формує результати видачі по запитах українською, часто там виявляються сторінки з контентом на російській мові. Тому існує частина запитів з уточненням «рецепт українською». Видача по запитах подібного формату менш конкурентна, і тому такі запити можуть стати відносно легким «трампліном» для залучення трафіку по напрямку рецептів.

Зв’язок блогу з продажами

З самого початку було зрозуміло: трафік з рецептів — це не про швидку конверсію. Мало хто, читаючи покрокове приготування страви, одразу вирішує покласти у кошик форму для випічки чи харчовий барвник. Але це і не самоціль.

Розділ з рецептами вирішує інші, не менш важливі завдання.

  1. Покращення хостових факторів. Регулярний наплив додаткового трафіку, навіть якщо він некомерційний, допомагає формувати довіру з боку пошуку. Це позитивно впливає на видимість всього сайту, включаючи основні комерційні розділи, що і приносять продажі.

  2. Зростання впізнаваності. Кожне відвідування — це точка дотику з брендом. Навіть якщо користувач просто закрив вкладку після прочитання рецепта, він вже побував у нас. А в потрібний момент — може повернутися. Це працює як зовнішня реклама: охоплення є, і нехай ефект відкладений, але він спрацьовує саме тоді, коли треба. Тільки ми розміщуємось не на дорозі, а перед аудиторією, яка вже цікавиться готуванням.

При цьому, все ж таки прагнемо підвищити конверсійність інформаційного трафіку. Для цього була створена окрема категорія каталогу з підбіркою товарів під всі страви з нашого розділу рецептів:

Всередині цієї категорії працює фільтр, що дозволяє сортувати товари по конкретним рецептам. Кожен рецепт в блозі ми зв’язуємо з відповідним асортиментом через внутрішню перелінковку за допомогою банера.

Додатково на самій сторінці рецепту, завдяки функціоналу Хорошоп, виводимо ключові товари, необхідні для його приготування. Це спрощує шлях користувача від натхнення до покупки і м’яко підштовхує до дії.

Результати роботи з блогом і плани

Розвиток блогу став ключовою зоною росту проекту в 2024 році. До кінця року інформаційний трафік склав більше половини всіх переходів на сайт — 562 тисячі переходів.

Задачу можна вважати виконаною. До 2025 року блог вийшов на стабільні показники і продовжує приносити значний обсяг трафіку. Тому пріоритет у роботі над цим напрямком зменшується — акцент зміщується з активного росту на підтримку досягнутих результатів. Тепер підготовкою нового контенту займається команда зі сторони клієнта, а наша задача — забезпечити його коректну оптимізацію.

На поточний рік перед нами стоїть інша пріоритетна мета — підтягнути українську версію каталогу до рівня російської версії, як за обсягом робіт, так і за результатами. Крім того, ми продовжуємо активно використовувати можливості нової платформи, тестуємо нові інструменти і шукаємо нестандартні підходи.

Як видно, навіть через вісім років системної роботи над проектом залишаються нові точки росту. Особливо це помітно в умовах масштабування бізнесу і чіткого операційного управління з боку клієнта — коли кожне наше умовне «маленьке» досягнення трансформується в реальну користь для всієї компанії.